Úvod > Poradna > Blog - život - poznání > Mámo, pošli mi sem něco dobrého!

Mámo, pošli mi sem něco dobrého!

Slyším, vidím, cítím – jsem ale tam

Již v děloze se dítě učí o světě, ve kterém žije máma. Záměrně píši máma. Dětské tělo a nervový systém se vyvíjí tak, aby se na tento svět připravilo co nejlépe. Můžete si to představit tak, že v podstatě do dělohy miminku posíláte pohlednice. Obrázky s informacemi o tom, jaké to venku je, a na co se má připravit. Víme například, že od momentu, kdy se dítěti v děloze vyvine sluch, začíná poslouchat hlas mámy i táty a tento hlas po narození preferuje před jinými. Také víme, že když novorozence něco zaujme, tzv. se zarazí a na chvilku třeba saje prs pomaleji. Tahle se třeba ukázalo, že když těhotná žena opakovaně četla určitou pasáž knížky, děti se ji v bříšku naučily rozpoznávat a reagovaly na ni i po narození. Stejně tak má dcera reagovala na znělku Hry o trůny, na který jsem se dívala během těhotenství. Po narození se tiše dívala vedle mě semnou. Prostě “naše chvíle”. A proto platí, že pokud si doma váš partner pouští hardrock, dítě při něm bude spokojeně usínat. Platí to i u jídla. Co totiž v těhotenství jíte, bude chutnat i po narození miminku. Co vám běžně nedělá problém – například čočka, tak nebude dělat trápení ani dítěti. (Zde vzniká hodně starostí, protože novorozenci trpí bolestmi břicha, které však nejsou způsobeny tím, co jíte, ale nezralou trávicí soustavou. Maminky jsou pak dle rad na netu často jen o dva dny starých suchých rohlících, na mléčné výrobky se smí podívat jen z metru a dítě stejně pláče. Tak k čemu to je? Trápíte se akorát oba.) Chuť totiž přechází do plodové vody, kterou miminko polyká. Takto jsem zase milovala kari v jakékoliv podobě, nebo olivy a moře zeleniny a dcera se po ní může utlouct od malička a pálivé ji nevadí. Zato syn, bohužel – ujíždí více na sladkém. Nemůžeme brát ale doslova, že kila snězené brokolice v těhotenství nezaručí, že se vaše dítě později nad hranolkami ušklíbne…

Stres v těhotenství

Dlouho mě zajímalo, zda se na dítě dokáže přenášet i stres, protože jsem se v prvním těhotenství stresovala dle mého až až. To byl samý zákaz, příkaz, nebo instrukce, jak něco dělat. Už jen věta, nestresuj se mi vytvořila stres z toho, že se stresuji. Je to asi jako když vám řeknu, abyste rozhodně nemyslela na fialovou veverku. (Už ji vidíte?) A co teprve potom, udržuj své tělo v pohybu, ale prosím tě, jenom ne tímto a tímto sportem, ten by mohl ublížit. Na kolo rozhodně ne, co když… jez hodně omega 3, ale s rybami pozor jo! Na nevolnosti je dobrý zázvor, ale pozor, může vyvolat potrat nebo porod. Čert, aby se z toho…! Vývojová psycholožka Janet DiPietro zkoumala vliv stresu na plod. Z výzkumu vyplývá, že si můžete oddychnout. 🙂 Existuje totiž placenta, už jsem vám o tomto úžasném orgánu psala více dříve, ale on dělá ještě jednu úžasnou věc a to je, že dokáže většinu stresového hormonu kortizolu odbourat a k miminku se vůbec nedostane. Tento mechanismus selže jen tehdy, když se kortizolu vyplaví vlivem extrémní stresové zátěže více. Jenet radí: „Omezte, co vás v životě stresuje, kvůli sobě. Protože stres není dobrý pro vás. Tedy ne proto, že by škodil miminku, tomu je to vcelku jedno, tím se trápit nemusíte.“ 

Pohlednice radosti

A proč jsem psala o těch pohlednicích, které máma posílá miminku? Protože všechno záleží jen na vás – ne na okolí. Vy učíte miminko chutě, vás pozná po čichu i sluchu. Znát bude vaše pohyby. A odpověď, zda něco v těhotenství škodí nebo ne je ve výsledku podle Annie Paul neurčitá, ostatně jako bývá většina odpovědí v psychologii. To záleží! Záleží, jaká jste, jestli vás práce a mírný shon energizuje, je to v pořádku a pracujte třeba až do porodu. Záleží, jestli vám jedna káva udělá dobře, tak si ji dejte, bude dobře i miminku. Máte ráda ryby? Dobrou chut! Přeji vám nadhled při čtení časopisů, co všechno můžeme snadno v těhotenství pokazit. Já bych se na to celé dívala opačně. Víte, kolik toho můžete udělat dobře? Můžete třeba poslouchat vlastní tělo, protáhnout ho na kole, když to potřebujete, vyhýbat se chemikáliím, když to jde. Jíst to, na co máme chuť. Vyhazujte z života věci a lidi, co vám nedělají dobře. Pěstujte, co je vám příjemné, starejte se o sebe a utužujte vztahy s blízkými. To, co se plod v děloze skutečně učí, jsou informace o vašem venkovním světě. Budu v něm spokojený jako máma? Budu mít dost toho dobrého jídla, co máma jedla? Nebo bude ten svět nebezpečný, plný ohrožení?

Přemýšlíte o porodu? Jaký bude a jak ho zvládnete?

Podívejte se na ONLINE PŘEDPORODNÍ KURZ s knížkou

Co o kurzu řekly maminky?

Dobrý den, Vandi, chci Vám moc poděkovat za krásný Předporodní kurz. Všechny informace jsou pro mě přínosné, hezky srozumitelně vše vysvětlujete. Čekám na miminko 15 let, je to moje 13 těhotenství. Jsem ve 29 týdnů a Věřím, že teď našeho chlapečka donosím a porodím Měla jsem strach ze situace co je kolem, ale díky Vám je všechna obava pryč. Děkuji i za krásnou knihu

Milá Vando, máme těsně po porodu. Pustili nás včera. Dneska máme s malou úspěch…zavázaly jsme šátek a Betynka v něm už dvě hodinky krásně spinká. Děkuji za Váš kurz a knížku, ze které teď každý den čerpám a hlavně, co použiju, TO FUNGUJE. a já mám i díky vám doma SPOKOŠE. Jde vidět, že děláte práci, které rozumíte, baví vás a hlavně dává smysl.

Vanda S.

Zdroj: https://psychologie.cz/pred-narozenim/

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Top